Vanaf volgend jaar verandert er het nodige in de BPM, de MRB en voor de bijtelling van de auto van de zaak. De belangrijkste wijzigingen in de autobelastingen vanaf 2017 - gisteren stemde de Eerste Kamer ook in met de autoplannen van het kabinet - zetten we nog even kort voor u op een rij:
Het algemene bijtellingspercentage voor het privégebruik van de auto van de zaak gaat omlaag van 25 naar 22 voor nieuwe auto's vanaf 2017, het percentage voor zéér zuinige auto's gaat omhoog en het verschil tussen een zuinige en een reguliere auto wordt opgeheven. In schema ziet dit er als volgt uit:
Nieuwe auto | 2016 | 2017 | 2018 | 2019/2020 |
Nulemissie | 4% | 4% | 4% | 4% |
Zéér zuinig (1-50 gr/km) | 15% | 22% | 22% | 22% |
Zuinig (51-106 gr/km) | 21% | 22% | 22% | 22% |
Overig (> 106 gr/km) | 25% | 22% | 22% | 22% |
Vanaf 2019 is voor een nieuwe volektrische auto (nulemissie) het bijtellingspercentage van 4% begrensd tot een catalogusprijs van € 50.000. Op het deel boven de € 50.000 is het algemene bijtellingspercentage van 22 van toepassing. Deze begrenzing is er niet voor de elektrische auto op waterstof. Deze auto’s hebben een bijtellingspercentage van 4 over de gehele cataloguswaarde.
60-maandentermijn
Het overgangsrecht wordt beperkt tot maximaal één termijn van 60 maanden. Dat wil zeggen dat een zakelijke auto een lager bijtellingspercentage behoudt voor een periode van 60 maanden. Daarna wordt per jaar gekeken welk dan geldend bijtellingspercentage bij de CO2-uitstoot van de auto past. Er is nog een uitzondering voor auto's van vóór 1 juli 2012 waarvoor een bijtellingspercentage geldt van 14% of 20%. Deze auto's behouden deze percentages tot 1 januari 2019. Daarna geldt de jaarlijkse regel.
Afbouw BPM
De tarieven in de aanschafbelasting BPM voor reguliere auto's dalen geleidelijk tot en met 2020 met in totaal 14,7%. Voor plug-in hybride auto's stijgen juist de tarieven. De vaste voet in de BPM wordt in één keer verhoogd van € 175 naar € 350.
Aanpassingen MRB
De tarieven in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor reguliere personenauto's en bestelauto's voor particulieren gaan in 2017 met gemiddeld 2% omlaag. Voor plug-in hybride auto's (CO2-uitstoot van 1-50 gr/km), bedraagt de MRB (net als nu) voor de jaren 2017 tot en met 2020 de helft van het reguliere tarief. Nulemissieauto's blijven tot en met 2020 volledig vrijgesteld van MRB.