Vanaf 1 juli dit jaar kunnen particulieren subsidie krijgen bij aanschaf van een nieuwe en gebruikte elektrische auto. De subsidie voor een nieuwe elektrische auto wordt € 4.000. Voor een gebruikte is de hoogte van de subsidie € 2.000, zo luidt aldus een wetsvoorstel.
Let op! De regeling staat nog niet definitief vast. De regeling zal naar verwachting in mei of juni 2020 worden vastgesteld.
Subsidie voor particulieren
De subsidie voor particuliere rijders is de tegenhanger voor de subsidie in de vorm van de lage bijtelling die geldt voor zakelijke rijders. Voorwaarde voor de subsidie is dan ook dat de auto niet tot het ondernemingsvermogen mag worden gerekend.
Onderscheid nieuw en gebruikt
De subsidie voor een nieuwe elektrische auto gaat € 4.000 bedragen. Voor een gebruikte geldt een subsidie van € 2.000. De subsidie geldt alleen voor elektrische auto’s met een oorspronkelijke cataloguswaarde tussen € 12.000 en € 45.000 en een actieradius van minstens 120 kilometer.
Subsidie terugbetalen
Voorwaarde is dat de auto enkele jaren bij een Nederlandse eigenaar blijft. Daarom moet een deel van de subsidie worden terugbetaald als de auto binnen drie jaar weer verkocht wordt. Wie een auto leaset, krijgt de subsidie maandelijks uitbetaald. Bij beëindiging van het leasecontract binnen vier jaar, stopt ook de subsidie.
Eenmalig
Particulieren kunnen slechts één keer subsidie aanvragen. Subsidie kan alleen worden verkregen bij aanschaf of lease via een erkend bedrijf.
Afbouw subsidie
De subsidie op nieuwe auto’s wordt de komende jaren wel afgebouwd, tot € 2.550 in 2025. Die op gebruikte auto’s blijft tot en met 2024 op € 2.000 gehandhaafd.
Batterijcheck
Naast bovengenoemde subsidie is met de brancheorganisatie BOVAG de afspraak gemaakt dat er een uniforme batterijcheck komt. Deze is bedoeld om kopers bij aanschaf van een elektrische auto meer zekerheid te geven over de staat van de batterij.
Heeft u vragen over de subsidie op elektrische auto’s, neem dan contact met ons op.