Overweegt u de aanschaf of het leasen van een nieuwe zakelijke auto en wilt u in 2015 fiscaal voordelig rijden? Dan loont het de moeite om nog dit jaar uit te kijken naar een model dat voldoet aan de CO2-normen voor de bijtelling van 7, 14 of 20%. Volgend jaar worden de CO2-normen wederom aangescherpt en dat valt ongunstig uit voor de bijtelling van veel populaire automodellen.
Drukke tijd
Het is momenteel een drukke tijd voor de leasemaatschappijen en autobedrijven. Dat heeft alles te maken met de verdere aanscherping van de CO2-grenzen voor de bijtellingspercentages van de zakelijke auto per 2015. Zo is het bestellen van stationwagens met 14%-bijtelling
nauwelijks meer mogelijk. Heeft u plannen voor de aanschaf van een nieuwe zakelijke auto, wees er dan snel bij, gelet op de levertijden van nieuwe auto's. U kunt immers alleen profiteren van de huidige fiscale regels wanneer de auto op kenteken wordt gezet
vóór 1 januari 2015.
Wordt de auto nog dit jaar voor het eerst op kenteken gezet dan gelden de volgende bijtellingspercentages en CO2-grenzen:
Soort auto | Bijtelling | Diesel, CO2-uitstoot | Anders, CO2-uitstoot |
Nulemissie | 4% | 0 | 0 |
Vrijwel nulemissie | 7% | 1 t/m 50 g/km | 1 t/m 50 g/km |
Zeer zuinig | 14% | 51 t/m 85 g/km | 51 t/m 88 g/km |
Zuinig | 20% | 86 t/m 111 g/km | 89 t/m 117 g/km |
Overig | 25% | 112+ | 118+ |
Tip: Liever geen bijtelling? Dat kan als u, bijvoorbeeld met een sluitende rittenregistratie, kunt aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé met de auto hebt gereden. Woon-werkkilometers worden daarbij gezien als zakelijk, ook als u thuis gaat lunchen.
Aanscherping per 2015
Vanaf 2015 worden de CO2-grenzen verder aangescherpt en is het bijtellingspercentage niet meer afhankelijk van het soort brandstof. De CO2-uitstoot van een zéér zuinige auto met 14% bijtelling mag dan niet meer dan 82 gr/km bedragen. Voor het 20%-bijtellingspercentage
dient de auto een uitstoot te hebben tussen de 83 en 110 gr/km.
Let op! Het aanscherpen van de CO2-grenzen betekent niet dat u elk jaar met een nieuw bijtellingspercentage wordt geconfronteerd. De nieuwe auto blijft het percentage bij aanschaf houden voor een periode van zestig maanden. Pas na deze periode wordt het bijtellingspercentage opnieuw vastgesteld.
Toekomst van de auto
Er gaan geruchten dat er vanaf 2016 nieuwe, aangescherpte regels gaan gelden waardoor bezitters van vervuilende auto’s in de toekomst meer gaan betalen. Ook gaat dan mogelijk het huidige systeem van bijtelling voor de auto van de zaak op de schop.